OHJELMISTO 2018

 Ohjelmisto 1997 | Ohjelmisto 1998 | Ohjelmisto 1999 | Ohjelmisto 2000 | Ohjelmisto 2001 | Ohjelmisto 2002 |Ohjelmisto 2003 | Ohjelmisto 2004 | Ohjelmisto 2005 | Ohjelmisto 2006 | Ohjelmisto 2007 | Ohjelmisto 2008 |Ohjelmisto 2009 | Ohjelmisto 2010 | Ohjelmisto 2011 | Ohjelmisto 2012Ohjelmisto 2013 | Ohjelmisto 2014 | Ohjelmisto 2015 | Ohjelmisto 2016 | Ohjelmisto 2017 | Ohjelmisto 2019


OHJELMISTO 2018
---------------------------

Tanssiteos La Poule - Kana
Konsepti ja toteutus Riikka Kosola

Ensi-ilta  pe 19.1.2018 klo 19.30.

Muut esitykset:
la 20.1 klo 19.30
su 21.1 klo 18.00
ti 23.1 klo 19.30

La Poule Kosola Schreck.pdf

Barker-teatterin vuoden 2017 turkulainen residenssitaiteilija avaa tämän ensi-illan kautta ovet uuteen teokseen, joka aukeaa kuin kirja. Tanssija astuu sisään tarinaan Kanasta, naisesta, Pyryharakasta ja Joutsenesta, ja kutsuu yleisön mukaan maistamaan symbolisia kultamunia, unelmien appelsiineja.

La Poule on tanssijan ja performanssitaiteilijan työ, osaksi vakava, osaksi klovnimainen, tiettyä huumoria ihmisyyden kanssa etsien ja eläen. Siihen liittyy sekä rituaalimaisuus, tanssin vahvan kehollisuuden ja maanläheisyyden kautta, sekä virtuaalisuus lavasteiden videokerronnan kautta. Lauri Schreckin sävellys on silta näiden kahden maailman välillä.

La poule, pienellä, on ranskaksi kana. Feminiinistä etuliitettä kantaen, La Poule, isolla, on esiintyvä taiteilija, diiva, nainen, lapsi, ihminen. Välillä La Poule on lähempänä IhmisElukkaa, mutta Linnun Sielu sillä on.

"La Poule syntyi maatilalla Ranskan Alpeilla jo ennen kuin kannoin itsessäni yhtään munaa. Avasin joka aamu kanalan ovet, keräsin vaaleat lämpimät tuotokset, syötin, juotin, ja illan tullen muistin sulkea oven - hus pois ketut ja näädät. Tarkkailin, tutkin, katsoin silmiin ja näin kuinka se on villi, kuinka se oli muualta, kuinka se oli täysin yksin ja täysin ryhmässä. La poule on niin tavallinen, ja niin epälooginen. La poule syö mitä tahansa, kestää mitä tahansa, paitsi koloja kanalassa ja illan pimeää yksin. La Poule on nainen. Ja kun fyysinen painoni, ja siten suhteeni painovoimaan radikaalisti muuttui, soolo syveni entisestään. Siitä tuli muuta. Muna tai Kana."

La poule on lintu, jolla on siivet, mutta joka ei varsinaisesti osaa lentää.
La Poule on lintu, jolla on siivet, mutta joka varsinaisesti osaa lentää.
Sitä koskettaa se yritys,

se yrittää aina,     
se oppii aina,
ja lentää, aina.

Tiimi :
La Poule Riikka Kosola tanssitaiteilija ja koreografi (teoksen konsepti ja toteutus)

Lauri Schreck muusikko ja pedagogi (teoksen äänimaailma ja sen toteutus)
Artturi Elovirta valotaiteilija (teoksen videoefektit)
Arttu Aarnio valomies (valojen toteutus)
Jukka Haataja valoteknikko
Pierre-Yves Loup-Forest puvustaja
Hanne Lammi nukketeatteritaiteilija ja rakentaja (lavasteiden toteutus)
Eikka Alatalo ja Erika Malkki (akrobatia- ja teatteriassistentit)
Sébastien Lagneau assistentti 1
Laura Ŝterna assistentti 2
Elina Niskanen tuottaja 1 Turku

Tuotanto : Riikka Kosola,  Barker-teatteri
Teosta tukevat: Läntinen tanssin aluekeskus, TOP-säätiö ( Suomi ), Association Mâ (Ranska)

-------------------

Milla Koistisen työpaja Barker-teatterin harjoitussalissa 3.-4.2.2018 klo 11.00-13.00.

Koko kurssi 35 € / jäsen, 45€ ei jäsen,
1 päivä 20 €/päivä jäsen, 25€/päivä ei jäsen.

"Workshop keskittyy metodeihin, joita käytän työssäni koreografina, tanssijana sekä opettajana. Harjoitteiden tarkoituksena on lisätä hienomotoriikkaa, artikulaatiota, energiatasoa, kestävyyttä, keveyttä ja dynamiikkojen vaihtelua. Kurssi koostuu strukturoiduista harjoitteista, improvisaatioista ja liikesarjoista, jotka valmistavat kehoa monipuoliseen ja läsnäolevaan liikkumiseen. Tunnit alkavat yksinkertaisilla harjoitteilla, joihin lisätään koordinaatiota, variaatioita ja vaativuutta tuntien edetessä pidemmälle. Tunnit ohjaavat kehon kuuntelun ja havainnoinnin kautta kehittämään uusia liikeratoja ja tarkkuutta. Vaihtelu erilaisten harjoitteiden välillä vaatii kehoa mukautumaan nopeasti ja yhdistämään informaatiota erilaisissa tehtävissä. Tavoitteena on löytää työkaluja hienosyiseen, vaivattomaan sekä uudistuvaan liikkumiseen ja näin ollen mahdollistaa työskentely silloinkin kun harjoitusmäärät ovat suuria."

--------------

ON A CLEAR DAY
7. ja 8.2.2018 klo 19.00

Konsepti, koreografia ja esitys: Milla Koistinen
Musiikki: Paul Valikoski
Valosuunnittelu: Ladislav Zajac
Puvustus: Lee Méir
Tuottaja: Jana Lüthje

Milla Koistinen1p

On a Clear Day on Milla Koistisen ohjaaman teossarjan viimeinen osa.
Koreografia hyödyntää lähtökohtanaan amerikkalaisen kuvataiteilija Agnes Martinin teoksia. Martin noudatti maalauksissaan yli viiden vuosikymmenen ajan hypnoottista, musikaalista ja jopa pakonomaista toistoa. Hän keskittyi maalauksissaan lähes yksinomaan viivoihin, ruudukoihin ja monivivahteisiin värikenttiin, jotka tuntuvat jatkuvan loputtomiin aina maalauskankaan ulkopuolelle. Martin puhui usein töidensä yhteydessä ilon, kauneuden ja viattomuuden kokemisesta; "I would like [my pictures] to represent beauty, innocence and happiness," hän sanoi. "I would like them all to represent that.
Exaltation."
On a Clear Day hyödyntää Martinin maalauksien tyyliä liikkeen, äänisuunnittelun ja valosuunnittelun lähtökohtana. Teoksen muoto seuraa Martinin maalausten hypnoottista äärettömyyden tuntua; liike jatkuu loputtomasti erilaisia dynamiikkoja, rytmiä sekä yksityiskohtia varioiden.
Teos on työstetty yhdessä kuvataiteilija Ladislav Zajacin ja säveltäjä Paul Valikosken kanssa, ja esitys muokkautuu jokaisessa esityspaikassa aina kyseiseen tilaan sopivaksi.

Tuotanto: Milla Koistinen
Osatuotanto: Barker-teatteri
Tuki: Senatsverwaltung für Kultur und Europa, Berlin
Residenssituki: Barker-teatteri, Bora Bora Aarhus

---------------------

Supiainen - sirkusfestivaali 2-10.3.2018
www.supiainen.com

27657860 761257224073527 587221741610263378 n

Festivaalin aikataulu ja ohjelmisto

TORSTAI 1.3.
Olipa kerran sirkus klo 18:00
Ulkopuolella klo 19:00

PERJANTAI 2.3.
Olipa kerran sirkus klo 18:00
Ulkopuolella klo 19:00

KESKIVIIKKO 7.3.
TOM OF CIRCUS klo 19:00
Ulkopuolella klo 20:30

TORSTAI 8.3.
TOM OF CIRCUS klo 19:00
Ulkopuolella klo 20:30

PERJANTAI 9.3.
TOM OF CIRCUS klo 19:00
Manifesti 2.0. klo 20:30

LAUANTAI 10.3.
ILTAPÄIVÄDEMOT klo 15:00
Kuningasohjus 10-v juhlanätyös klo 17:00
TOM OF CIRCUS klo 19:00
Epärehellistä rokkia ja sirkushuveja-klubi klo 21 alkaen.
(Pekka Kumpulainen, Juha Rautio, lisää esiintyjiä ilmoitetaan myöhemmin)

Barker-teatterin kahvio-baari palvelee esitysten välisenä aikana

----------------

Incognito-Iltamat pe 23.3.2018
klo 20 alkaen
Liput 3€

Blues Ones
Jukka Soila - lukija, Timo Saarinen - kitara, Esa Salminen - basso, Kimmo Lilja - lyömäsoittimet

Leena Ritva Koskinen ja Marko Laihinen
"Vastaukset jotka otat mukaasi" - performanssi, aforistinen runous ja musiikki

Arttu Aarnio ja Marko Soramäki: Bändi Vvitvt / freedoomavantgardenoisea

Virva Talonen ja Nanni Vapaavuori
Näkymiä tanssiteokseen "Ei mitään henkilökohtaista"

Riikka Kosola
XXYZ- tanssi/laulu/tasapainoilu

Marjut Hernesniemi ja Myrsky Rönkä
Sirkus/ Symbiosis: mutualism

-----------------

WORKSHOP

Keho kotina

Koreografi Virva Talosen liiketyöpajan keskeisenä teemana on keho kotina. Työskentelyssä keskitytään tanssijan / liikkujan kehon sisäiseen koreografiaan; siihen millaista liikettä kehon sisäinen mieli tuottaa ja miten se artikuloituu näkyväksi.

Työpaja koostuu nykytanssiin perustuvasta lämmitysosuudesta, josta kuljetaan kohti improvisaatioharjoitteita yksin ja ryhmässä. Kosketus toimii yhtenä liiketyöskentelyn lähtökohdista. Tavoitteena on harjoitteiden kautta herkistää tanssiva ihminen käsillä olevaan hetkeen ja löytää valppaus keskittyä kehossa syntyviin moniin liikeaihioihin samanaikaisesti.

 

Virva workshop 18

 

Virva työstää parhaillaan Ei mitään henkilökohtaista -tanssiteosta ja työpajassa mukana olevat harjoitteet ovat osa teosprosessia. 

"Ajattelen kehoa kuin mukana kannettavaa kotia. Se on paikka, olemus, olotila, lihaa, verta, ajatuksia ja hermoimpulsseja, joiden rajat ovat yhtä aikaa pysyviä ja huokoisia.  Keho on minulle asumisen tila, jonka sisällä ja josta elän." ?Virva Talonen

Virva Talonen työskentelee koreografina ja esiintyjänä Suomessa. Hän valmistui koreografiksi Teatterikorkeakoulusta 2005. Virvan taiteellisen työskentelyn lähtökohtana on lempeä näkökulma ihmisyyteen. Hän lähestyy tanssia liikkeen, kirjoittamisen ja kosketuksen toiminnan kautta.

Teoksissaan Talonen on käsitellyt mm. sukulaisuutta, ikää, keskeneräisyyttä, vierautta sekä pelkoa ja empatiaa. Hänen tanssiteoksiaan on esitetty Zodiak - Uuden tanssin keskuksessa, Helsingin Juhlaviikoilla, Routa Companyssa sekä useilla festivaaleilla Suomessa. Talonen työskentelee toisena taiteellisena johtajana Katve [blind spot] nykytanssikollektiivissa.

Hinnat:
 KOKO KURSSI: 40 e / jäsen, 50 e / ei jäsen
 1 päivä: 25e / 30 e This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.">

 Viimeinen ilmottautumispäivä perjantaina 6.4.2018

------------------

Ei mitään henkilökohtaista

Ensi-ilta 20.4 klo 19
Muut esitykset:
22.4 klo 15
26.4 klo 19
27.4 klo 19

ei mitaanThis email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.">

Liput 20/10€
Lippuvaraukset: info (at) barkerteatteri.fi

Ei mitään henkilökohtaista on koreografi Virva Talosen ja valosuunnittelija Nanni Vapaavuoren yhteistyössä syntyvä tanssiteos. Se on toinen osa kolmiosaista Portable Home -teossarjaa, joka käsittelee kannettavaa kotia.

Ei mitään henkilökohtaista -teoksessa Talonen ja Vapaavuori palaavat työskentelemään kotiseudulleen Turkuun. Teos pohtii suhdetta kehoon kotina; sen rajojen pysyvyyteen ja huokoisuuteen.
Teossarjan ensimmäinen osa toteutui Japanissa 2016. Kolmas teos kantaesitetään Palestiinassa heinäkuussa 2018.

----------------------

Woman in Motion - Dance performance by Michal Gil

27 April at 15:30

Place: Barker studio - top floor

Dance performance by Michal Gil
A woman is moving between movement and standstill in a series of rituals.

30743443 10216360042460314 8290029691578875904 o

Each one of the rituals draws a path of a woman soul, using a variety of physical abilities and objects.
The work deals with exposure and concealment in order to understand the soul of the woman who is exposed and hidden.
The rituals are accompanied by music by composer Maya Felixbrodt.

Michal Gil is a choreographer and performer based in Tel Aviv Israel. In her works she delve into the body, the female body, exposed, hidden, moving and still, and look into what is inside, feelings, fears, desires, ability of body and soul. She combine contemporary dance, boto, performance, sound, light games and work with objects into a unique and powerful stage language. Her works are been shown in festivals, theaters, and unconventional spaces around Israel.

............................

INCOGNITO- Iltamat la 5.5. 2018

Barkerin house bändi Vvitvt eli ARTTU AARNIO ja MARKO SORAMÄKI soittavat freedoomavantgardenoisea!

Tanssitaiteilija JOUNI JÄRVENPÄÄ

RITVA BERGSTRÖM (kuvassa)

 MG 9229 copy

Tanssitaiteilija RIIKKA KOSOLA: kokeiluja XXYZ-biisin eräästä uudesta osasta LAURI TUHKASEN kanssa kokeillen eri tasapaino-tekniikoita yhdistettynä tanssiin.
XXYZ on teos joka tutkii ihmisen kehon suhdetta tilaan matemaattisten periaatteiden kautta.
XXYZ on taiteellinen yhteistyö tanssija-koreografi Riikka Kosolan, akrobaatti-taikuri Lauri Tuhkasen ja mediataiteilja Artturi Elovirran välillä. (sekä Arttu Aarnio - äänimaailma)

LOTTA LEHTONEN / TOISIINTUMINEN. Sooloa työstäessäni olen tutkinut sitä, mikä on minulle liikkeellisesti mukavaa ja mikä taas on epämukavuusaluettani ja miksi. Olen oleillut epämukavuusalueellani ja jopa oppinut nauttimaan siitä.
Lotta Lehtonen opiskelee Turku AMK:n tanssinopettajalinjalla.

LAURA WIKLUND/ NOMEN NUDUM-nykytanssisoolo uhanalaisista eläinlajeista ja muista ympäristöllisistä kysymyksistä.
Domeeni: Aitotumaiset, Eucarya / Kunta: Eläinkunta, Animalia /Pääjakso: Selkäjänteiset, Chordata/
Alajakso: Selkärankaiset, Vertebrata / Luokka: Nisäkkäät, Mammalia / Lahko: Kädelliset, Primates/
Uhanalaisuusluokitus: Äärimmäisen uhanalainen.
Laura Wiklund opiskelee Turku AMK:n tanssinopettajalinjalla.

MILLA OVASKA/ ROHKENETKO?
Olen saanut inspiraatiota soolooni identiteetin tutkimisesta sekä lapsuusmuistoista ja -tallenteista. Prosessissa tärkeässä roolissa ovat olleet ystävän luoma musiikki ja ideointiin liittyvät keskustelut. Käytän soolossani myös (kotivideo)projisointia sekä omaa ääntäni.
Milla Ovaska opiskelee Turku AMK:n tanssinopettajalinjalla.

Tanssitaiteilija RIIKKA KOSOLA: RYPPÄITÄ -teos on monesta eri 'pelistä' muodostuva liikkuva esitys joka kokeilee Incognitossa ensimmäistä kertaa eloaan parin-kolmen pelin muodossa.
Ryppäitä on ryhmäteos naistanssijoille, ja se jäsentyy kuin improvisaattorinen peli. Kehot organisoituvat kuin viinirypäleet ikään, ryppäisiin, sekä irtonaisiin hedelmiin. Kyse on auringosta ja valosta,lihasta, hedelmälihasta, viinistä ja vapaudesta, vaikkakin hyvin abstraktisti.

Ryppäissä esiintyvät tanssitaiteilijat :HENNA-MARIA HANHINEVA, LINDA HOLMSTRÖM, RIIKKA KOSOLA, SANDRINA LINDGREN, KAROLIINA LUMMIKKO, ERIKA MALKKI

Iltamien tekniikasta vastaa Jukka Haataja. Barkerin baarissa palvelee Janne Kilpiö & co.

----------------

Skarabee
Pe 18.5 klo 19

Koti on erämaa. Tyhjät tölkit kolisevat jaloissa ja tiskialtaasta on valunut lampi keittiön lattialle. Lammessa ui joku. Tuuli kohisee hitaasti ja kadut ovat huimaavan alhaalla. Taustalla häämöttää vuori pienine kiipeilijöineen, ja ikkunan poikki rullaa aurinko kuin reitilleen pakotettuna. Tätä kaikkea katsellaan kuin luontodokumenttia, ohjelmaa hyönteisiltä hyönteisille. Ikkunan poikki rullaa aurinko kuin reitilleen pakotettuna. Ikkunan poikki rullaa aurinko kuin reitilleen pakotettuna. Maan alla on aarre kotelossaan, ehkä tai emt.

Koreografia ja tanssi Jouni Järvenpää
Lavastus Timo O. Nenonen ja Jouni Järvenpää

dd


pe 25.5.2018 klo 20
Tanssivirtaa Tampereella -nykytanssifestivaali

 --------------------

Viihdytysjoukot

Mitä tapahtuu kun urheilu ja nykysirkus kohtaavat samalla pelikentällä? Viihdytysjoukkojen uudessa teoksessa tutkitaan kansallislajiamme pesäpalloa ja pelivälineiden,
 sekä pelimekaniikan synnyttämiä mahdollisuuksia jonglöörien ja akrobaattien silmin.

Idea ja esityksen konsepti: Jarmo Humalajärvi
Ohjaus ja koreografia: Työryhmä
Esiintyjät: Muusikko Toni Perttula, Sirkustaiteilijat Emma Räisänen, Tommi Ollikainen, Antti Nerg, Markus Nivala, Jarmo Humalajärvi

Esitykset 26.5.2018 klo 15.00 (ensi-ilta) ja klo 19.00

33526202 993293434181595 9162088175005335552 o

Esityksen valmistamista ovat tukeneet:
Taiteen edistämiskeskus
Karhu-pesis
TOP-säätiö
Sirkus Supiainen
Barker-teatteri
Circus Lounge
Sirkus Unioni



---------------------

AVOIMET AAMUTREENIT  ranskalaisen taiteilijakollektiivin kanssa
Ranskalainen taiteilijakollektiivi työskentelee kesäkuussa Barker-teatterilla. Kollektiivin järjestämiin aamutreeneihin on mahdollisuus osallistua.
Opetuskieli on englanti. Tervetuloa!

 

Côme small1

 

The Collectif SACRE, a French artists' collective lead by Gabriel Bestion de Camboulas, will be at the Barker Teatteri in Turku 18.6-22.6.2018 and at Circus Lounge also in Turku 25.6-28.6.2018.

IN SHORT:
18.6-22.6.2018 from 10 to 11 AM at Barker Teatteri, TURKU
25.6-28.6.2018 from 10 to 11 AM at Circus Lounge (Lonttistentie 12, 20100 Turku)
Open training for anyone (not only dancers)
Price 6€ per training (20€ for 4 trainings)

ABOUT THE TRAINING:
During their residence, the company will be offering the opportunity to join them in their daily morning warmup practice. These one-hour sessions from 10 to 11am will serve as a chance to awaken the body and begin the day by focusing on one's breathing, while practicing initiating movement, stretching, and experimenting on some of the materials developed by the company for their latest project.

The purpose is to take some of the different practices and tools members of the company have learned throughout their careers, and to communicate them to anyone interested in deepening their connection with their own body. The practice is designed to be accessible for anyone, not just dancers. During the sessions, we build a routine sequence for getting back into one's body and closer to one's own sensations. The participants will leave with the tools they need for building and maintaining wellbeing through a steady connection with their bodies.

In the course of the practice, we will be demonstrating breathing exercises, teaching how to "shake and awake" the body, how to focus on internal energies and direct their flow, as well as doing some stretching, body alignment exercises, and physical workouts. We will also be practicing floor material inspired by "natural movement" and movements that we're currently experimenting with in our project.

ABOUT THE PROJECT: "SPEOS, or, the Man on the Rock"
SPEOS is inspired by the story of King Salomon, the prophet builder, who took it upon himself to build the biggest temple that the world had ever seen. In the course of his undertaking, Salomon is faced with rebellion and madness – but, against all odds, he succeeds in building his temple.

Our interpretation of King Salomon's story was inspired by the French composer Jean Louis Florentz's (1947-2004) work. In the symphonic dance, L'Anneau de Salomon, Florentz was able to evoke the wisdom of the prophet builder, but also to show him struggling to complete his work. Our performance creates an artistic parallel between the biblical tale, Florentz's symphonic dance, and ourselves – a creation that is like an act of faith; a building in multiple forms.

Four dancers, an organ player, and a scenographer meet around the physical act of building and constructing, either upon their bodies or in space, on music or in silence, as a group or individually, collaborating or competing.
There is a deep and close connection between the sound of the organ and the effort of the dancers. The music and movement are united and fed by each other's flow and breath. Like this, the human construction will be anchored in rock, but remain subject to the winds.

ABOUT THE TEAM :
Côme Calmelet started dancing in Cathy Cambet's company for young interpreters in Grenoble, France. He received parallel educations in both dance and music, specifically the trumpet, which he has played in different bands and groups ranging from jazz to classical orchestras. He graduated from the National Conservatory of Music and Dance of Lyon in 2012, and has since been working as a freelance dancer for different choreographers in France (e.g. Davy Brun, Nadine Beaulieu, Thomas Guerry/Camille Rocailleux, Youtci Erdos) and around Europe (e.g. Renate Graziadei/Arthur Staldi, David Hernandez, Keith A. Thompson). Aside from his artistic work, he has begun developing a educational project based on his musical background and his physical experience, especially the release technique, breathing practices and body awareness taught to him by Matthieu Burner.

Clément Rivalin has been a gymnast and a sportsman since his childhood, and a sports trainer and personal trainer since 2012. His growing interest in other forms of moving led him to attend workshops with different contemporary dance influencers, such as Yuval Pick, Salah El Brogy, Jorge Cresis, and German Jauregui from the company Ultima Ves of Wim Wandekeybus. In 2014, he made his artistic debut in a project initiated by the National Choreographic Center of Rillieux La Pape (Yuval Pick) and lead by the "Collectif Es" (Jeremy Martinez, Emilie Szikora, Sidonie Duret). His pedagogic work is inspired by his artistic collaborations. He has a particular interest in the natural movement technique, as well as in exploring different ways of moving and transmitting movement to others.

Joan Vercoutere graduated from the National Conservatory of Music and Dance of Lyon in 2012 and has since worked as a professional contemporary dancer for choreographers, such as Didier Theron, Davy Brun, Gaetano Battezzato, Edmond Russo/Shlomi Tuizer, Andonis Foniadakis, and, more recently, he has been involved in several different creations by Nans Martin. He also collaborates with the baroque music group "Les Surprises" in Paris, making choreographies and interpreting operas. His meeting with the choreographer Cécile Laloy, in a project instigated by Florence Girardon and Maguy Marin, led to him joining the company for their next creation, "Duo".
In his transmission, Joan wants to bring the game as a motivation to the movement.What if dancing would be a way of playing with invisible shapes, colours, sounds, textures ? To try to move not by focusing on our habits and what we know, what we've learned since forever. How can we discover our body in the space and the people in it by the curiosity of a child, in the very present moment ?



AVOIN HARJOITUS
-Joona Halonen ja Katri Soini-

Kesän 2018 residenssitaiteilijat kor. Joona Halonen ja tanssija Katri Soini avaavat kolmen viikon työtään avoimissa harjoituksissa.

Avoimet harjoitukset ovat pe 13.7.2018  klo 11 Barker-teatterin harjoitussalissa. (Ylin kerros)

Kesto puoli tuntia.

36909175 1985103454857833 3022501123375235072 o

 

11-13.9.2018
Nykytanssitunnit / Meri Pajunpää
Ilmoittautumiset Turku Dansart ry:
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

28. & 29.9.2018 klo 19
Escapism
Koreografia ja tanssi Vincent Verburg ( NL)

Vin01MDD

Hollantilainen Vincent Verburg sekä muusikko Raphael Vanoli tuovat Barkerille "Escapism" soolotanssiteoksen.
Vincent Verburg kuuluu Hollannin Street Dance liikkeen ensimmäiseen sukupolveen. Myöhemmin hän on syventänyt opintojaan modernin ja nykytanssin tekniikoissa,
fyysisessä teatterissa, sekä improvisaatiossa. Verburg valmistui 2002 School for New Dance Development ( SNDO) koulusta Amsterdamista.

Escapism on esitys halusta paeta todellisuutta, halusta rikkoa vanhat tavat, rakenteet ja rajat.
Teoksessa pohditaan, kuinka päästä vapaaksi menneisyydestään ja kyetä näkemään todellisuus uutena.
Soolossa musiikki, tanssi ja valot haastavat toinen toisensa läpi teoksen, etsien balanssia komposition ja improvisaation välillä.

Tanssi: Vincent Verburg  / Musiikki: Raphael Vanoli / Valosuunnittelu: Ellen Knops
Teatteritekniikka/ Barker: Jukka Haataja
Esityksen tuotanto Barker-teatterille: Barker-teatteri ry

www.movementalist.nl

------------------------

13.10.2018 klo 14 alkaen
BarkerAreena
Avoin tanssin Work-in-Progress esitysten päivä

Klaustro – shhh!
La 27.10 klo 19.00

pentti lindberg klaustro-shhh press7 c sannakaesmae2017

Liput: 18 / 10€

"This is the way the world ends
This is the way the world ends
This is the way the world ends
Not with a bang but a whimper”
- T.S.Eliot: The Hollow Men

Liisa Pentti esitti joulukuussa 1987 KOM-teatterin näyttämöllä sooloteoksen Klaustro. Se oli Liisa Pentin ensimmäinen kokoillan soolo vastaperustetun Zodiak Presents -yhdistyksen jäsenenä. Nyt, 30 vuotta myöhemmin, teos on syntynyt uudelleentulkittuna, yhteistyössä nuoren polven koreografin Veronika Lindbergin kanssa.

Alkuperäisen teoksen henkisenä alkuunpanijana oli T.S. Eliotin runokokoelma The Waste Land (suom. Autio maa), jonka runojen synnyttämiin tunnelmiin liikemateriaali ja koreografia pohjautuivat.
Klaustro – shhh! poikkeaa uudelleentulkintojen perinteestä. Sen sijaan että alkuperäinen esittäjä siirtäisi teoksensa uudelle sukupolvelle, teoksen esittää tälläkin kertaa Pentti itse. Veronika Lindberg on teoksessa mukana koreografina, ja uusi tulkinta syntyy kahden eri koreografisukupolven edustajan vuoropuheluna.
Pentti ja Lindberg tarttuvat uudelleentulkinnassaan teemoihin, jotka nousevat Klaustron alkuperäisestä versiosta: kehon muisti ja historia, yksinäisyys, hyppy, keveys, varjo, kuolema, vanheneminen, nostalgia, tämä hetki.

Edelleen aktiivisesti koreografina toimiva Liisa Pentti kuuluu suomalaisen nykytanssin ja Zodiakin pioneereihin. Veronika Lindberg valmistui koreografiksi Taideyliopiston Teatterikorkeakoulusta keväällä 2016.
Konsepti ja koreografia: Veronika Lindberg, Liisa Pentti
Tanssi: Liisa Pentti
Valosuunnittelu: Mia Kivinen
Äänisuunnittelu: Markus Lindén
Tuotanto: Zodiak – Uuden tanssin keskus, Liisa Pentti +Co

Valotekniikka / Barker: jukka Haataja
Esityksen tuotanto Barker-teatterille: Barker-teatteri ry

Ensi-ilta: 21.11.2017
Kesto: 50 min

liisapentti.com

-----------------------

3.11.2018 klo 19-24
Runoviikko - festivaalin iltaklubi

Runoa, performanssia ja musiikkia.

 

amazonas

 

Huom! Barker-teatterille on ilmainen Runobussi-kuljetus keskustasta; Runobussi lähtee klo 18 osoitteesta Yliopistonkatu 14-16, bussirunoilijana Susinukke Kosola!

Eda Ahi (EST), Jaap Blonk (NL), Julie Easley & Natasha Graham (UK), Julie Egdell (UK) & Masi Hukari,  Veera Antsalo, Puru-kollektiivi (Raisa Jäntti, Kirsti Kuronen, Mirkka Mattheiszen, Solina Riekkola), Runoilijoiden orkesteri (Mikko Mankinen, Saara Metsäranta, Juha Rautio ja Virpi Vairinen ), Tuija Välipakka, illan bändinä Jukka Soila & Blues Ones.

 

44757133 1630449123723326 1137271936565379072 o

 

Jaap Blonk on pitkän linjan äänirunoilija, avantgarde-säveltäjä ja performanssitaiteilija. Hollantilaisen esityksiä leimaa huumori ja improvisaatio.

Huom! Illan päätteeksi ilmaisia paluukuljetuksia keskikaupungille!
www.vsrunoviikko.net

--------------------------

17.11.2018 klo 19.00
Julyen Hamilton : Interview

Maailmalla tunnettu tanssija, koreografi, runoilija, opettaja sekä muusikko JULYEN HAMILTON esittää Barker-teatterilla la 17.11 klo 19.00 viimeisimmän sooloteoksensa " Interview".
Englantilainen Julyen Hamilton on tehnyt ja esittänyt tanssia jo 35 vuoden ajan. Erityisen tunnettu hän on improvisaation ja tekstin käytöstä työssään.

Liput: 25 / 15€
Lippuvaraukset: info (at) barkerteatteri.fi

sekä
Julyen Hamilton pitää myös workshopin esittävän taiteen ammattilaisille Barkerin harjoitussalissa 16.11.2018 klo 19.30 - 21.00 ja 17.11.2018 klo 10.30 - 12.30
Ilmoittautumiset ja tiedustelut: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

INTERVIEW Julyen Hamilton

"I N T E R V I E W" is the latest solo from Julyen Hamilton who
has been making solo pieces constantly over the past 35 years.

I N T ER V I EW

presents both the interviewer and the interviewed.

Intimacy exposed.

Intimacy restored.

It is the look of our times and a look at our times through the
individual creator
being interviewed and creating.

Technology
brief like your heart
in photographs
captured and evaporated;
a small world
a million small worlds,
west, sharp, sleep, wake;
your brief moment, pulsating.


INTERVIEW was premiered in Bruxelles in November 2016.
Subsequently showing in Prague / Berlin / Belgium / Sweden


JULYEN HAMILTON
is a dancer / choreographer / poet / teacher /
musician

He has been making and performing dances for 40 years throughout the world.

Born and brought up in England he trained in London in the 1970's, a time of radical experimentation, he has been an exponent of innovative performance since that time.

His work is mostly improvised : he composes dance works instantly as well as the texts which often accompany them.
His work with text is unique. It fuses naturally his long-term writing
practice with his refined skills in dancing.

When working with his company Allen's Line he directs dancers
and lighting designers to make and perform work through this same immediacy.

Since the 80's he has performed constantly in close collaboration
with many of the highest quality musicians from all over Europe. It is with some of these musicians that he gives readings of his poetry.

He is at present performing the solos 'The Immaterial
World' / 'LANDSCAPE PORTRAIT' an'INTERVIEW' ;
performing with bass player Barre Phillips.

With his company Allen's Line will be performing their latest piece
'BURST' in Rome this July.

As a pianist he plays regularly with Hamilton Carroll in Berlin
and Brussels.Their first cd 'POINTER' was released in 2016

His label 'BLUEDOG PUBLISHING.net' produces videos of his
performances on DVD. CDs and print.
His new poetry album 'Jack Gets Out of Prison' with bassist
Wilbert de Joode was released in 2018.

www.julyenhamilton.com
www.allensline.com
https://soundcloud.com/julyenh

 

24.11.2018
Incognito-iltamat
- Iltamat lyhyehköille kokeiluille tai valmiille esityksille eri taiteen aloilta vuodesta 1997!



Ohjelmisto 1997

Ohjelmisto 1998Ohjelmisto 1999 | Ohjelmisto 2000 | Ohjelmisto 2001 | Ohjelmisto 2002 | Ohjelmisto 2003 |
Ohjelmisto 2004 | Ohjelmisto 2005 | Ohjelmisto 2006 | Ohjelmisto 2007 | Ohjelmisto 2008 | Ohjelmisto 2009 |
Ohjelmisto 2010 | Ohjelmisto 2011Ohjelmisto 2012Ohjelmisto 2013 |

Pikinini Meri
aloitti toimintansa osallistuen Tanssin juhlavuoteen 1997 avaamalla Barker-teatterin 5.4.1997. Avajaisissa esiintyi mm. taiteilija-professori Tommi Kitti.



Esitelmä pidginkielten ominaisuuksista luettavaksi Pikinini Merin teatteria perustettaessa (Panu Höglundin avajaispuhe)
Barker-teatteri - undergroundia tehtaassa (Sanna Vaajoensuu / TYL)
Tanssijat löysivät näyttämön Barkerin kutomosalista ( Anneli Tukia, 5.4.1998, HS )
Tanssijat valtasivat kutomon (Helsingin Sanomat 24.11.2003 Jussi Tossavainen)

Avajaisten jälkeen Barker-teatteri on vuoden 1997 aikana palvellut lukuisten vierailuesitysten näyttämönä.
Teatterissa ovat vierailleet mm. Teatteri Stiiknafuulia, Turun taiteen ja viestinnän oppilaitos sekä Turun konservatorio.
Esitystoiminnan lisäksi Barker-teatterissa järjestettiin vuoden aikana modernin tanssin alkeis- ja jatkokursseja niin ammattilaisille kuin harrastajillekin. Yhteistyötä kurssien järjestämisessä tehtiin mm. Masina-projektin Työttömien teatterin kanssa.

Lokakuussa 1997 sai ensi-iltansa ensimmäinen Pikinini Meri -tuotantona toteutettu tanssiteos omassa teatterissa.
Nina Renvallin koreografia ‘Umpirautaa’ oli teos viidelle nuorelle tanssijalle ja sitä esitettiin Barker-teatterissa loka-marraskuun ajan yhteensä 13 kertaa. Ensi-ilta 22.10.1997. Tanssijat: Satu Honkanen, Kristiina Karppi, Elina Raiskinmäki, Sanna Räsänen ja Katja Tampio. Valot: Petri Suominen, Esite ja kuvat: Reino Koivula.


20.12.1997 Pikinini Meri ry. toteutti Barker-teatterin tukemiseksi Incognito-iltamat, jossa esiintyi turkulaisia taiteilijoita ja muusikoita: RAAR & RENVALL . Janne Kilpiö diagonaalikävelyä . FUBB . Martti Parkkari säveltäjä . Jaana Järvinen laulu ja Seppo Wahl piano . CHOY LEE FUT . SUSITEATTERI . SOPIVASTI EPÄKAUPALLINEN . Kari Alikoski huilu Jarmo Korhonen fagotti Harri Wallenius klarinetti





Ohjelmisto 1999

Ohjelmisto 1997 | Ohjelmisto 1998 | Ohjelmisto 2000 | Ohjelmisto 2001 | Ohjelmisto 2002 | Ohjelmisto 2003 |
Ohjelmisto 2004 | Ohjelmisto 2005 | Ohjelmisto 2006 | Ohjelmisto 2007 | Ohjelmisto 2008 | Ohjelmisto 2009 |
Ohjelmisto 2010 | Ohjelmisto 2011 |

Tammikuussa esitettiin Nina Renvallin koreografia ‘Paiste’, joka on Pikinini Meri ry:n tuotantoa.
Teos oli kolmelle tanssijalle, teosta esitettiin tammikuussa sekä huhtikuussa.

PAISTE

Turun ensi-ilta 16.1.1999 Barker-teatterissa.
Koreografia: Nina Renvall
Lavastus: Reino Koivula
Valot: Petri Suominen
Musiikki mm. Schnittke, Chihara
Tanssijat: Hanna Korhonen, Kaisa Koulu, Marjan Raar, Nina Renvall



Parrasvalojen paisteessa


Aboa-palkittu tanssitaiteilija Nina Renvall luottaa omaan liikkeeseensä ja omaan näkemykseensä maailman menosta. Hän ei ole mennyt mukaan viime vuosien vimmaan tehdä tanssia kovuuden estetiikan säännöin. Päinvastoin, Renvallin liike painottaa pehmeää jatkuvuutta, jokaisen eleen ja liikahduksen yhteenkuuluvuutta.

Tekijä ei ole teoksissaan pyrkinyt viihdyttämään yleisöä esimerkiksi ajankohtaisia muoti-ilmiöitä uusintamalla, vaan pikemmin Renvall on ruoskinut aikaamme. Hänen ruoskansa sivaltaa kuitenkin huumorin avulla.

Renvallin liikekielen tultua yhä tunnusmerkillisemmäksi, tekijänsä omalakiseksi käsitykseksi ihmiskehon olemuksesta, on hänen teostensa draamallisuus muuttunut abstraktimpaan suuntaan. Uusin teos Paiste, aiemmin Espanjassa ja Pyhäjärvellä Täydenkuun tansseissa esitetty koreografia, kertoo tästä. Koreografi antaa teoksessaan sisällöllisiä viitteitä, mutta katsojan päänsisäinen maailma ratkaisee teoksen tulkinnan.Ironiaa ja parodiaa

Minulle Paiste on sekä ironinen että parodinen teos. Sen piikki osoittaa maineen kukkuloille, parrasvalojen paisteeseen havittelevien suuntaan. Tanssijoiden hahmoista löytää niin tanssimaailman primadonnien kuin musiikkiviihdyttäjien irvikuvia. Ylipäätänsä I-love-me -tyyliset ihmistyypit saavat liioitellun ilmiasun teoksessa. Kaikki tapahtuu kuitenkin hienovaraisesti vihjaillen ilman alleviivauksia.

Tanssijat, Renvall itse, Marjan Raar sekä konservatorion opiskelijat Kaisa Koulu ja Hanna Korhonen, tekevät hyviä tyyppejä. Koulu ja Renvall liikkuvat aina lähetysten antaen kuvan ihmistyypistä, joka ei uskalla yksin sanoa tai tehdä mitään. Ryhmä toimii hyvin.

Toisaalta teos parodisoi sitä modernin tanssin vaihetta, jolloin tanssi (ja miksei muukin taide) syntyy suuresta tuskasta ja dramatiikasta. Teoksen musiikki ja dramaattinen lavastus korostavat tätä.

Oranssisävyiset kankaat, sininen valo, Alfred Schnittken äänet ja tanssijoiden korostetut hengityshuokailut kuvastavat ylidramaattisuutta hyvin.

Mikrofoneja mykille

Kokonaisuus jaksottuu osasiksi, joiden välillä ei ole suuria tunnelmanmuutoksia. Hauskin jakso syntyy, kun äänensä kuuluville haluavat hahmot saavat mahdollisuuden. Tanssijoiden eteen tippuu mikrofoneja kuin taivaasta, mutta nämä näennäisilmaisijat eivät saa mitään sanotuksi. He joutuvat lopulta mikrofonien saalistamiksi.

Helppoa tietä maineeseen tai ylipäätänsä taiteen tekemiseen ei ole, sen Paiste haluaa kertoa. Tekotaiteellisuus ja näennäissanomien välittäminen saavat teoksessa tiukan kritiikin.

KAISA KURIKKA / TS



Stiiknafuulian Sammakkoprinssi ensi-illassa 26.tammikuuta Barker-teatterissa.
Pikinini Meri ry. toimi maaliskuussa osatuottajana Sanna-Maria Ojalan ‘Jukebox’-teoksessa.
Turkulainen teatteriryhmä Maneeri valmisti ensi-iltaan 5. 4. Henri Kapulaisen näytelmän Käkikello. Se on tragikomedia sisaruksista jotka kuoleman läheisyydessä joutuvat törmäyskurssille menneisyyden ja nykyisyyden, teorian ja käytännön sekä tietysti rahan kanssa. Näytelmän on ohjasi Veli-Pekka Teponoja ja rooleissa nähtiin Anneli Larkia ja Päivi Sinkkonen. Käkikellon ensi-ilta 5. 4. Barker-teatterin lämpiössä. Muut esitykset 11. ja 18. 4. sekä 2. 5.
Touko-kesäkuussa toteutettiin yhteistuotantona Jorma-ryhmän kanssa ‘Suolaista ja makeaa’, jota esitettiin 15 kertaa.
SUOLAISTA JA MAKEAA

Incognito iltamissa
oli esillä  taidetta, runoutta, musiikkia sekä tanssiperformance -esityksiä.

Incognito Iltamat 3.4.1999:
Johannes Avadhuta Kurki
runoja . Hannu Koivisto tekstejä . Eero Tiikasalo, Anders Östling, Jussi Haukioja JAZZ . MANEERI-RYHMÄN KÄKIKELLO-DEMO . Holger Mauthe ja AMK:n teatteriopiskelijat RYTMIIKKAESITYS . DONNA QUIXOTE ja SANCHO RANCHA . Janne Kilpiö diagonaalikävely

20.5.1999: ILTAMAT KOSOVO:
PASI & MYSIINI . NIKLAS WINTER DUO . AARNI VARJONEN . Pikinini Meri KEPPITANSSI . Heli Jussila butoa . Johannes Avadhuta Kurki ja ystävät . Janne Kilpiö diagonaalikävely . Porsirio Otero .


Syyskuussa Pikinini Meri tuotti viikon pituisen ‘Marginal Motion’ tapahtuman, jossa yhdistyivät tanssi, runous, kuunnelma, valokuva, kuvataide sekä musiikki. Ensi-esityksensä sai tässä tilaisuudessa Nina Renvallin koreografia viidelle turkulaiselle miesrunoilijalle, teos Hellät elätit - Runo vie raajat toisaalle.

HELLÄT ELÄTIT esittää RUNO VIE RAAJAT TOISAALLE

KOREOGRAFIA : NINA RENVALL
KARI AARTOMA . ESA HIRVONEN . MARKUS JÄÄSKELÄINEN . JUHA KULMALA . MIKA TERHO


Turkulainen viiden runoilijan esiintymisryhmä Hellät elätit esittää Nina Renvallin koreografian Runo vie raajat toisaalle.
Teoksessa runoilijat tanssivat ja esittävät omia runojaan. Liikkeen tehtävä ei ole vain tukea runoa vaan sillä on myös oma maailmansa runon vierellä. Helliin elätteihin kuuluvat runoilijat Markus Jääskeläinen, Juha Kulmala, Mika Terho, Kari Aartoma ja Esa Hirvonen.
KARI AARTOMA
s. Turussa –58. Esikoiskokoelma ”PILVET EIVÄT PIDÄ MISTÄÄN KIINNI” kirjakaupoissa lokakuussa. Ei kumarra ketään. Kirjoittaa kummallisia runoja jostakin rakkauden tapaisesta. Hellänä Elättinä lähinnä snautseri.
JUHA KULMALA
Ilmestyi alkujaan –62 Liedossa, sittemmin runojansa julkaistu lukuisissa arvovaltaisissa painatteissa. Nerokasta draamaansa esitetty myös. Sielukkaasti askeltava ulkomongooli, vilpittömästi letkeä jalkalamppu. Rokotettu, saa ruokkia.
ESA HIRVONEN
(s. 1969) on turkulainen toimittaja ja runoilija. Legendaarinen Pummisetä. Tunnetaan maailmalla myös messevistä palindromiperformansseistaan. Elättien aatelia.
MIKA TERHO
Syntynyt 1968 Uudessakaupungissa. Julkaissut kolme runokokoelmaa Ja romaanin. Opiskelee kotimaista kirjallisuutta. Kirjoittaa edelleen hyvin Ja runsaasti. Toimii kirjallisella kentällä kuin kotonaan. Omasta mielestään Hellistä Eläteistä kaunein.
MARKUS JÄÄSKELÄINEN
(s. 1969) on julkaissut kolme ja puoli runokirjaa ja suomentanut yhden. Jääskeläinen on tanssijana raakile, mutta pökäleenä vanha tekijä.

Incognito Iltamat 15.9.1999:
TANSSIKARAOKE . SIAMESE AUNT . SYLVI . Lotta Savolainen performance . Raisa Herpiö pyörätuolitanssi . Nina Renvall ja Ritva Bergström

Incognito Iltamat 27.11.1999:
Mika Terho
runoja . Pekka Niskanen klarinetti . VIERAAT MIEHET . Donna NINA Quixote & MARJAN Santzo Panza

Incognito Iltamat 1.12.1999:

SYLVI

Marginal Motionin vierailevana tanssijana Helsingistä oli Liisa Pentti. Turkulaisista tanssijoista esiintyivät Ritva Bergström, Minni Hirvonen sekä Raisa Herpiö. ‘Näytelmällisiä kuulokuvia’ toteutettiin Esa Hirvosen, Panu Höglundin sekä Mika Terhon teksteistä. Lavastuksen ja valot suunnitteli Reino Koivula, musiikin David Lillkvist. Tapahtumassa oli myös Raunistula-ilta, jolloin esillä oli Raunistulan historiaa kuvin ja sanoin. Ilta toteutettiin yhteistyössä Raunistula-seuran sekä Suomen historian laitoksen kanssa.
Marginal Motionin ajan oli esillä myös Pia Bartschin valokuvanäyttely.

Pikinini Meri laittaa laidat liikehtimään IRMELI HAAPANEN, 07.09.1999, Turun Sanomat

mainioiden marginaalimatosten kiitoa kaupungin kainalossa - mikä se on?

Se tapahtuu syyskuussa 1999, Suomen Turussa, pahamaineisessa Raunistulan kaupunginosassa, vanhaan kutomorakennukseen pari vuotta sitten perustetussa omaehtoisesti toimivassa Barker-teatterissa. Barker-teatterin lavalle nousee 7-päiväisen tapahtuman aikana taiteen marginaalista musiikkia, runoutta, tanssia, teatteria ja kuvataidetta. Sanalla sanoen - taidetta, jota on vaikea karsinoida. Ennennäkemättömiä yhteistyöprojekteja liikkeen ja sanan, äänen ja kuvan kohtauspaikoilta, taiteen tekemisen pakottavan tarpeen ja riemun rajoilta.

Tarkemmin sanottuna keskiviikko 8. päivänä syyskuuta Barker-teatterin tiloissa mahtipontiset Marginal Motion avajaiset. Koko viikko runsasta korkeatasoista ohjelmaa, taidetta ilta toisensa jälkeen. Kunnes 15. päivänä syyskuuta yhtä mahtipontiset Marginal Motion päättäjäiset.

no mikä se Marginal Motion oikein on?

Kertoohan sen jo nimikin. Omaperäiset tekijät siirtyvät taiteen marginaalista hetkeksi parrasvalojen paisteeseen. Muistutukseksi siitä, että uljaimmat rikkaruohot, loistavimmat harvinaisuudet löytyvät taiteen takapihoilta ja kulttuurin vesijättömailta, sieltä minne ei mammonan väkilanta yllä. Syyskuussa kokoamme taiteen tekemisen pakosta ja riemusta syntyneitä tekoja yhteen kimppuun, seitsemän päivän ajaksi.


MARGINAL MOTION OHJELMA 8.-15.9.1999

ke 8.9.
AVAJAISET klo 18-21
Pia Bartsch -valokuvia
Donna Nina Quixote & Marjan Sanzo Rancha
Ritva Bergström
...vain muutamia mainitaksemme

to 9.9. klo 19.00-
MUU MERI -pieni Tanssiesitys - Nina Renvall ja Kaisa Koulu

HELLÄT ELÄTIT esittää:
RUNO VIE RAAJAT TOISAALLE
Esitys on Nina Renvallin koreografia turkulaisille runoilijoille.
Runoilijat: Kari Aartoma, Esa Hirvonen, Markus Jääskeläinen, Juha Kulmala, Mika Terho

pe 10.9. klo 20-
MUU MERI - Pieni Tanssiesitys

HELLÄT ELÄTIT esittää RUNO VIE RAAJAT TOISAALLE

KYYHANIKYY
AARNI VARJONEN
"SO WHAT"

la 11.9. klo 20-
RADIO EI OLE TARPEEKSI TEHOKAS? - LAUANTAIN TOIVOTUS

NÄYTELMÄLLISIÄ KUULOKUVIA
kirjoittajat
ESA HIRVONEN - Pinnalla
PANU HÖGLUND - Karhunpeijaiset
MIKA TERHO - Intia
Lavastus ja valot: REINO KOIVULA
Musiikki: DAVID LILLKVIST
Lukijat: BORIS HURTTA ja KARI AARTAMO

Raunistulan miehiä su 12.9. klo 18-
RAUNISTULA-ILTA
Raunistulan historiaa valokuvina, tarinoina ja elävänä kuvana suurella kankaalla
Kuulkaas. Ku te menette tota oikeanpuoleista tietä ja sitt ku teillä on muutama kivenkolhu päässä ja muutama puukopisto perseessä, sit te olette ihan keskellä Raunistulaa.

Lauluduo SANI ja ANI suoraan Raunistulasta
PAINIA ja haitaria ja pieru
Jarkko Aallonloiske PANNUPILLINSOITTAJA
Raunistulan klubi

ti 14.9. klo 19-
Tanssiesitykset
"TRANSIT - VARIAATIOITA", work in progress - LIISA PENTTI
"SLAAVITAR" - MINNI HIRVONEN

ke 15.9. klo 20-
INCOGNITO-ILTAMAT - TANSSIKARAOKE - Kaikille uskaliaille
Lotta Savolainen: Performance-esitys
Raisa Herpiö: Pyörätuolitanssi
SIAMESE AUNT
SYLVI
Holger Mauthe: Sounding Tubes
Ritva Bergström ja Nina Renvall: Spring is Coming




Omien tuotantojen lisäksi Barker-teatteri on tarjonnut esitystilan edullisesti erilaisten pienryhmien käyttöön.
Vierailevina ovat olleet lastenteatteri Kolme Korppia, Väkitukko , Stiiknafuulia, Maneeri-ryhmä, Jorma-ryhmä sekä Turun konservatorion tanssilinjan kompositio esitykset.

Nina Renvallin koreografia viidelle turkulaiselle runoilijalle; Hellät elätit esittää ‘Runo vie raajat toisaalle’ esitettiin Marginal Motion tapahtumassa ja tullaan esittämään lokakuun aikana neljä kertaa. Esitys on viiden miesrunoilijan, lavastajan, valosuuunnittelijan sekä koreografin poikkitaiteellinen teos, joka sai erittäin suuren suosion.
Loppuvuodesta Pikinini Meri tuotantona valmistuu tanssiteos ‘Muu Meri’. Siinä esiintyvät Turun konservatoriosta valmistuneet tanssijat koreografi Nina Renvallin kanssa.


Ohjelmisto 1998

Ohjelmisto 1997 | Ohjelmisto 1999 | Ohjelmisto 2000 | Ohjelmisto 2001 | Ohjelmisto 2002 | Ohjelmisto 2003 |
Ohjelmisto 2004 | Ohjelmisto 2005 | Ohjelmisto 2006 | Ohjelmisto 2007 | Ohjelmisto 2008 | Ohjelmisto 2009 |
Ohjelmisto 2010 | Ohjelmisto 2011Ohjelmisto 2012Ohjelmisto 2013 |


Maaliskuussa 1998 sai ensi-iltansa vuoden ensimmäinen Pikinini Meri -tuotantoa oleva tanssiteos, Marjan Raarin koreografia ‘Beautifull Butterflies’. Teos on duetto kahdelle tanssijalle, sitä esitettiin kolme kertaa viikossa maaliskuun loppuun saakka.


Heinäkuussa valmistui ensi-iltaansa Nina Renvallin koreografia ‘Paiste’, joka osallistui Pyhäjärvellä järjestettäviin Täydenkuun tanssit -festivaaleihin. Ensi-ilta 30.7.1998. Tanssijat: Teemu Nyberg, Elina Raiskinmäki ja Nina Renvall. Lavastus, käsiohjelma, kuvat: Reino Koivula, Valot: Petri Suominen.



Marraskuussa 1998 ‘Paiste’ edusti Suomen Turkua Madridissa järjestettävässä ‘Festival de Otoño-98 ‘ -tapahtumassa.

Kokoillan tanssiteosten lisäksi Pikinini Meri on vuoden aikana tuottanut kolme pienimuotoista tanssiperformanssia erilaisiin tilaisuuksiin. Näitä olivat
”Spring is coming”  Nina Renvall ja Ritva Bergström

Yö Raunistulassa  Pikinini Meri
Donna Quixote & Sancho Rancha  Nina Renvall ja Marjan Raar

Incognito -iltamien perinnettä jatkettiin vuoden 1998 aikana parin kuukauden välein. Iltamat tarjoavat paitsi mielenkiintoista katsottavaa turkulaiselle kulttuuriyleisölle myös esiintymistilaisuuksia turkulaisille muusikoille ja muille esiintyjille.
Incognito Iltamat 3.10.1998:
Kari Alikoski huilu . Susanna Bergström laulu . Paula Raitis runoja . Bror Österlund ja Ubi Boström . Turun Työttömien Teatteri . HÖLMÖLÄISTARINOITA . ASENNEVAMMAYHDISTYS .

Incognito Iltamat 4.4.1998:
Janne Kilpiö diagonaalikävelyä . Nina Renvall ja Ritva Bergström SPRING IS COMING . Kari Aartoma ja Tapani Kinnunen runoja . Anna -Riitta Minkkinen ja Petri Rajala lauluja . TRIADS . SPANK .

Incognito Iltamat 13.8.1998: YÖ RAUNISTULASSA

BARKER-TEATTERI VIERAILEVIEN ESIINTYJIEN KÄYTÖSSÄ:
Lokakuussa teatterilla vieraili tamperelainen Mukamas-teatteri yhteistyössä Turun kaupungin kulttuurikeskuksen ‘Taiteen aikaa’ -tapahtuman kanssa.

Ohjelmisto 2000

Ohjelmisto 1997 | Ohjelmisto 1998 | Ohjelmisto 1999 | Ohjelmisto 2001 | Ohjelmisto 2002 | Ohjelmisto 2003 |
Ohjelmisto 2004 | Ohjelmisto 2005 | Ohjelmisto 2006 | Ohjelmisto 2007 | Ohjelmisto 2008 | Ohjelmisto 2009 |
Ohjelmisto 2010 | Ohjelmisto 2011 |


Pikinini Meri tuotti vuoden 2000 aikana Barker-teatterin tiloihin kolme teosta.
Näytäntökauden aloitti Anna Torkkelin sooloteos ‘Lumo’. Teosta esitettiin Barker-teatterilla neljä kertaa.

Nina Renvallin koreografia ‘Älä Inise’ sai ensi-iltansa huhtikuussa. Teoksessa esiintyi tanssijat Nina Renvall, Anna Torkkel ja Kaisa Koulu. Valosuunnittelusta vastasi Reijo Sormunen, lavastuksesta Ann Sundholm.



Toukokuussa esitettiin helsinkiläisen Annette Arlanderin ohjaama ‘Tanssii keijujen kanssa’.
Esiintyjinä Kai Lehikoinen, Jonathan Kane, Marjan Raar, Mikko Kaikkonen sekä Nina Renvall.
Lavastus toteutettiin osittain multimediaesityksenä, josta vastasi Reijo Sormunen.

Anette Arlanderin keijutarina muuntuu tanssiksi ja kuunnelmaksi  TS / IRMELI HAAPANEN / 30.05.2000

Keväällä järjestettiin myös kaksi kertaa taiteelliset Incognito -iltamat, joissa esiintyi turkulaisten taiteilijoiden lisäksi mm. Dave Lindholm.

Incognito -iltamat 3.3.2000: SELFISH SHELLFISH
Incognito -iltamat 1.12.2000: Esa Hirvonen runoja . Kari Aartoma runoja . Both Lights Gone

Nina Renvallin koreografia viidelle turkulaiselle runoilijalle ‘Runo vie raajat toisaalle’ vieraili TV 1:ssä “Kirja a:sta ö-hön” ohjelmassa.



Barker-teatteri oli esillä myös Tapahtuma 2000 messuilla Turun messuhallissa syyskuussa.

Lokakuussa ensi-illassa on Marjan Raarin koreografia “Höst”. Tanssijat olivat Mirka Rajamäki ja Jenna Rignell, jotka suorittivat Konservatorion tanssilinjan harjoitustyönsä sekä Anna Torkkel.

‘Älä Inise’ teoksen uusintaesitykset sijoittuivat marraskuulle, jolloin järjestetään Turussa Tanssii!- viikko. Uusintansa saa myös Anna Torkkelin soolokoreografia “lumo”. Järjestäjänä Tanssii!- viikolla on Turun Kulttuurikeskus.