OHJELMISTO 2018

 Ohjelmisto 1997 | Ohjelmisto 1998 | Ohjelmisto 1999 | Ohjelmisto 2000 | Ohjelmisto 2001 | Ohjelmisto 2002 |Ohjelmisto 2003 | Ohjelmisto 2004 | Ohjelmisto 2005 | Ohjelmisto 2006 | Ohjelmisto 2007 | Ohjelmisto 2008 |Ohjelmisto 2009 | Ohjelmisto 2010 | Ohjelmisto 2011 | Ohjelmisto 2012Ohjelmisto 2013 | Ohjelmisto 2014 | Ohjelmisto 2015 | Ohjelmisto 2016 | Ohjelmisto 2017 |


OHJELMISTO 2018
---------------------------

Tanssiteos La Poule - Kana
Konsepti ja toteutus Riikka Kosola

Ensi-ilta  pe 19.1.2018 klo 19.30.

Muut esitykset:
la 20.1 klo 19.30
su 21.1 klo 18.00
ti 23.1 klo 19.30

La Poule Kosola Schreck.pdf

Barker-teatterin vuoden 2017 turkulainen residenssitaiteilija avaa tämän ensi-illan kautta ovet uuteen teokseen, joka aukeaa kuin kirja. Tanssija astuu sisään tarinaan Kanasta, naisesta, Pyryharakasta ja Joutsenesta, ja kutsuu yleisön mukaan maistamaan symbolisia kultamunia, unelmien appelsiineja.

La Poule on tanssijan ja performanssitaiteilijan työ, osaksi vakava, osaksi klovnimainen, tiettyä huumoria ihmisyyden kanssa etsien ja eläen. Siihen liittyy sekä rituaalimaisuus, tanssin vahvan kehollisuuden ja maanläheisyyden kautta, sekä virtuaalisuus lavasteiden videokerronnan kautta. Lauri Schreckin sävellys on silta näiden kahden maailman välillä.

La poule, pienellä, on ranskaksi kana. Feminiinistä etuliitettä kantaen, La Poule, isolla, on esiintyvä taiteilija, diiva, nainen, lapsi, ihminen. Välillä La Poule on lähempänä IhmisElukkaa, mutta Linnun Sielu sillä on.

"La Poule syntyi maatilalla Ranskan Alpeilla jo ennen kuin kannoin itsessäni yhtään munaa. Avasin joka aamu kanalan ovet, keräsin vaaleat lämpimät tuotokset, syötin, juotin, ja illan tullen muistin sulkea oven - hus pois ketut ja näädät. Tarkkailin, tutkin, katsoin silmiin ja näin kuinka se on villi, kuinka se oli muualta, kuinka se oli täysin yksin ja täysin ryhmässä. La poule on niin tavallinen, ja niin epälooginen. La poule syö mitä tahansa, kestää mitä tahansa, paitsi koloja kanalassa ja illan pimeää yksin. La Poule on nainen. Ja kun fyysinen painoni, ja siten suhteeni painovoimaan radikaalisti muuttui, soolo syveni entisestään. Siitä tuli muuta. Muna tai Kana."

La poule on lintu, jolla on siivet, mutta joka ei varsinaisesti osaa lentää.
La Poule on lintu, jolla on siivet, mutta joka varsinaisesti osaa lentää.
Sitä koskettaa se yritys,

se yrittää aina,     
se oppii aina,
ja lentää, aina.

Tiimi :
La Poule Riikka Kosola tanssitaiteilija ja koreografi (teoksen konsepti ja toteutus)

Lauri Schreck muusikko ja pedagogi (teoksen äänimaailma ja sen toteutus)
Artturi Elovirta valotaiteilija (teoksen videoefektit)
Arttu Aarnio valomies (valojen toteutus)
Jukka Haataja valoteknikko
Pierre-Yves Loup-Forest puvustaja
Hanne Lammi nukketeatteritaiteilija ja rakentaja (lavasteiden toteutus)
Eikka Alatalo ja Erika Malkki (akrobatia- ja teatteriassistentit)
Sébastien Lagneau assistentti 1
Laura Ŝterna assistentti 2
Elina Niskanen tuottaja 1 Turku

Tuotanto : Riikka Kosola,  Barker-teatteri
Teosta tukevat: Läntinen tanssin aluekeskus, TOP-säätiö ( Suomi ), Association Mâ (Ranska)

-------------------

Milla Koistisen työpaja Barker-teatterin harjoitussalissa 3.-4.2.2018 klo 11.00-13.00.

Ilmoittautumiset osoitteeseen dansart.sihteeri (at) gmail.com 12.1.2018 mennessä.
Koko kurssi 35 € / jäsen, 45€ ei jäsen,
1 päivä 20 €/päivä jäsen, 25€/päivä ei jäsen.

"Workshop keskittyy metodeihin, joita käytän työssäni koreografina, tanssijana sekä opettajana. Harjoitteiden tarkoituksena on lisätä hienomotoriikkaa, artikulaatiota, energiatasoa, kestävyyttä, keveyttä ja dynamiikkojen vaihtelua. Kurssi koostuu strukturoiduista harjoitteista, improvisaatioista ja liikesarjoista, jotka valmistavat kehoa monipuoliseen ja läsnäolevaan liikkumiseen. Tunnit alkavat yksinkertaisilla harjoitteilla, joihin lisätään koordinaatiota, variaatioita ja vaativuutta tuntien edetessä pidemmälle. Tunnit ohjaavat kehon kuuntelun ja havainnoinnin kautta kehittämään uusia liikeratoja ja tarkkuutta. Vaihtelu erilaisten harjoitteiden välillä vaatii kehoa mukautumaan nopeasti ja yhdistämään informaatiota erilaisissa tehtävissä. Tavoitteena on löytää työkaluja hienosyiseen, vaivattomaan sekä uudistuvaan liikkumiseen ja näin ollen mahdollistaa työskentely silloinkin kun harjoitusmäärät ovat suuria."

--------------

ON A CLEAR DAY
7. ja 8.2.2018 klo 19.00

Konsepti, koreografia ja esitys: Milla Koistinen
Musiikki: Paul Valikoski
Valosuunnittelu: Ladislav Zajac
Puvustus: Lee Méir
Tuottaja: Jana Lüthje

Milla Koistinen1p

On a Clear Day on Milla Koistisen ohjaaman teossarjan viimeinen osa.
Koreografia hyödyntää lähtökohtanaan amerikkalaisen kuvataiteilija Agnes Martinin teoksia. Martin noudatti maalauksissaan yli viiden vuosikymmenen ajan hypnoottista, musikaalista ja jopa pakonomaista toistoa. Hän keskittyi maalauksissaan lähes yksinomaan viivoihin, ruudukoihin ja monivivahteisiin värikenttiin, jotka tuntuvat jatkuvan loputtomiin aina maalauskankaan ulkopuolelle. Martin puhui usein töidensä yhteydessä ilon, kauneuden ja viattomuuden kokemisesta; "I would like [my pictures] to represent beauty, innocence and happiness," hän sanoi. "I would like them all to represent that.
Exaltation."
On a Clear Day hyödyntää Martinin maalauksien tyyliä liikkeen, äänisuunnittelun ja valosuunnittelun lähtökohtana. Teoksen muoto seuraa Martinin maalausten hypnoottista äärettömyyden tuntua; liike jatkuu loputtomasti erilaisia dynamiikkoja, rytmiä sekä yksityiskohtia varioiden.
Teos on työstetty yhdessä kuvataiteilija Ladislav Zajacin ja säveltäjä Paul Valikosken kanssa, ja esitys muokkautuu jokaisessa esityspaikassa aina kyseiseen tilaan sopivaksi.

Tuotanto: Milla Koistinen
Osatuotanto: Barker-teatteri
Tuki: Senatsverwaltung für Kultur und Europa, Berlin
Residenssituki: Barker-teatteri, Bora Bora Aarhus

---------------------

Supiainen - sirkusfestivaali 2-10.3.2018
www.supiainen.com

27657860 761257224073527 587221741610263378 n

Festivaalin aikataulu ja ohjelmisto

TORSTAI 1.3.
Olipa kerran sirkus klo 18:00
Ulkopuolella klo 19:00

PERJANTAI 2.3.
Olipa kerran sirkus klo 18:00
Ulkopuolella klo 19:00

KESKIVIIKKO 7.3.
TOM OF CIRCUS klo 19:00
Ulkopuolella klo 20:30

TORSTAI 8.3.
TOM OF CIRCUS klo 19:00
Ulkopuolella klo 20:30

PERJANTAI 9.3.
TOM OF CIRCUS klo 19:00
Manifesti 2.0. klo 20:30

LAUANTAI 10.3.
ILTAPÄIVÄDEMOT klo 15:00
Kuningasohjus 10-v juhlanätyös klo 17:00
TOM OF CIRCUS klo 19:00
Epärehellistä rokkia ja sirkushuveja-klubi klo 21 alkaen.
(Pekka Kumpulainen, Juha Rautio, lisää esiintyjiä ilmoitetaan myöhemmin)

Barker-teatterin kahvio-baari palvelee esitysten välisenä aikana

----------------

Incognito-Iltamat pe 23.3.2018
klo 20 alkaen
Liput 3€

Blues Ones
Jukka Soila - lukija, Timo Saarinen - kitara, Esa Salminen - basso, Kimmo Lilja - lyömäsoittimet

Leena Ritva Koskinen ja Marko Laihinen
"Vastaukset jotka otat mukaasi" - performanssi, aforistinen runous ja musiikki

Arttu Aarnio ja Marko Soramäki: Bändi Vvitvt / freedoomavantgardenoisea

Virva Talonen ja Nanni Vapaavuori
Näkymiä tanssiteokseen "Ei mitään henkilökohtaista"

Riikka Kosola
XXYZ- tanssi/laulu/tasapainoilu

Marjut Hernesniemi ja Myrsky Rönkä
Sirkus/ Symbiosis: mutualism

-----------------

WORKSHOP

Keho kotina

Koreografi Virva Talosen liiketyöpajan keskeisenä teemana on keho kotina. Työskentelyssä keskitytään tanssijan / liikkujan kehon sisäiseen koreografiaan; siihen millaista liikettä kehon sisäinen mieli tuottaa ja miten se artikuloituu näkyväksi.

Työpaja koostuu nykytanssiin perustuvasta lämmitysosuudesta, josta kuljetaan kohti improvisaatioharjoitteita yksin ja ryhmässä. Kosketus toimii yhtenä liiketyöskentelyn lähtökohdista. Tavoitteena on harjoitteiden kautta herkistää tanssiva ihminen käsillä olevaan hetkeen ja löytää valppaus keskittyä kehossa syntyviin moniin liikeaihioihin samanaikaisesti.

 

Virva workshop 18

 

Virva työstää parhaillaan Ei mitään henkilökohtaista -tanssiteosta ja työpajassa mukana olevat harjoitteet ovat osa teosprosessia. 

"Ajattelen kehoa kuin mukana kannettavaa kotia. Se on paikka, olemus, olotila, lihaa, verta, ajatuksia ja hermoimpulsseja, joiden rajat ovat yhtä aikaa pysyviä ja huokoisia.  Keho on minulle asumisen tila, jonka sisällä ja josta elän." ?Virva Talonen

Virva Talonen työskentelee koreografina ja esiintyjänä Suomessa. Hän valmistui koreografiksi Teatterikorkeakoulusta 2005. Virvan taiteellisen työskentelyn lähtökohtana on lempeä näkökulma ihmisyyteen. Hän lähestyy tanssia liikkeen, kirjoittamisen ja kosketuksen toiminnan kautta.

Teoksissaan Talonen on käsitellyt mm. sukulaisuutta, ikää, keskeneräisyyttä, vierautta sekä pelkoa ja empatiaa. Hänen tanssiteoksiaan on esitetty Zodiak - Uuden tanssin keskuksessa, Helsingin Juhlaviikoilla, Routa Companyssa sekä useilla festivaaleilla Suomessa. Talonen työskentelee toisena taiteellisena johtajana Katve [blind spot] nykytanssikollektiivissa.

Hinnat:
 KOKO KURSSI: 40 e / jäsen, 50 e / ei jäsen
 1 päivä: 25e / 30 e This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.">

 Viimeinen ilmottautumispäivä perjantaina 6.4.2018

------------------

Ei mitään henkilökohtaista

Ensi-ilta 20.4 klo 19
Muut esitykset:
22.4 klo 15
26.4 klo 19
27.4 klo 19

ei mitaanThis email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.">

Liput 20/10€
Lippuvaraukset: info (at) barkerteatteri.fi

Ei mitään henkilökohtaista on koreografi Virva Talosen ja valosuunnittelija Nanni Vapaavuoren yhteistyössä syntyvä tanssiteos. Se on toinen osa kolmiosaista Portable Home -teossarjaa, joka käsittelee kannettavaa kotia.

Ei mitään henkilökohtaista -teoksessa Talonen ja Vapaavuori palaavat työskentelemään kotiseudulleen Turkuun. Teos pohtii suhdetta kehoon kotina; sen rajojen pysyvyyteen ja huokoisuuteen.
Teossarjan ensimmäinen osa toteutui Japanissa 2016. Kolmas teos kantaesitetään Palestiinassa heinäkuussa 2018.

----------------------

Woman in Motion - Dance performance by Michal Gil

27 April at 15:30

Place: Barker studio - top floor

Dance performance by Michal Gil
A woman is moving between movement and standstill in a series of rituals.

30743443 10216360042460314 8290029691578875904 o

Each one of the rituals draws a path of a woman soul, using a variety of physical abilities and objects.
The work deals with exposure and concealment in order to understand the soul of the woman who is exposed and hidden.
The rituals are accompanied by music by composer Maya Felixbrodt.

Michal Gil is a choreographer and performer based in Tel Aviv Israel. In her works she delve into the body, the female body, exposed, hidden, moving and still, and look into what is inside, feelings, fears, desires, ability of body and soul. She combine contemporary dance, boto, performance, sound, light games and work with objects into a unique and powerful stage language. Her works are been shown in festivals, theaters, and unconventional spaces around Israel.

............................

INCOGNITO- Iltamat la 5.5. 2018

Barkerin house bändi Vvitvt eli ARTTU AARNIO ja MARKO SORAMÄKI soittavat freedoomavantgardenoisea!

Tanssitaiteilija JOUNI JÄRVENPÄÄ

RITVA BERGSTRÖM (kuvassa)

 MG 9229 copy

Tanssitaiteilija RIIKKA KOSOLA: kokeiluja XXYZ-biisin eräästä uudesta osasta LAURI TUHKASEN kanssa kokeillen eri tasapaino-tekniikoita yhdistettynä tanssiin.
XXYZ on teos joka tutkii ihmisen kehon suhdetta tilaan matemaattisten periaatteiden kautta.
XXYZ on taiteellinen yhteistyö tanssija-koreografi Riikka Kosolan, akrobaatti-taikuri Lauri Tuhkasen ja mediataiteilja Artturi Elovirran välillä. (sekä Arttu Aarnio - äänimaailma)

LOTTA LEHTONEN / TOISIINTUMINEN. Sooloa työstäessäni olen tutkinut sitä, mikä on minulle liikkeellisesti mukavaa ja mikä taas on epämukavuusaluettani ja miksi. Olen oleillut epämukavuusalueellani ja jopa oppinut nauttimaan siitä.
Lotta Lehtonen opiskelee Turku AMK:n tanssinopettajalinjalla.

LAURA WIKLUND/ NOMEN NUDUM-nykytanssisoolo uhanalaisista eläinlajeista ja muista ympäristöllisistä kysymyksistä.
Domeeni: Aitotumaiset, Eucarya / Kunta: Eläinkunta, Animalia /Pääjakso: Selkäjänteiset, Chordata/
Alajakso: Selkärankaiset, Vertebrata / Luokka: Nisäkkäät, Mammalia / Lahko: Kädelliset, Primates/
Uhanalaisuusluokitus: Äärimmäisen uhanalainen.
Laura Wiklund opiskelee Turku AMK:n tanssinopettajalinjalla.

MILLA OVASKA/ ROHKENETKO?
Olen saanut inspiraatiota soolooni identiteetin tutkimisesta sekä lapsuusmuistoista ja -tallenteista. Prosessissa tärkeässä roolissa ovat olleet ystävän luoma musiikki ja ideointiin liittyvät keskustelut. Käytän soolossani myös (kotivideo)projisointia sekä omaa ääntäni.
Milla Ovaska opiskelee Turku AMK:n tanssinopettajalinjalla.

Tanssitaiteilija RIIKKA KOSOLA: RYPPÄITÄ -teos on monesta eri 'pelistä' muodostuva liikkuva esitys joka kokeilee Incognitossa ensimmäistä kertaa eloaan parin-kolmen pelin muodossa.
Ryppäitä on ryhmäteos naistanssijoille, ja se jäsentyy kuin improvisaattorinen peli. Kehot organisoituvat kuin viinirypäleet ikään, ryppäisiin, sekä irtonaisiin hedelmiin. Kyse on auringosta ja valosta,lihasta, hedelmälihasta, viinistä ja vapaudesta, vaikkakin hyvin abstraktisti.

Ryppäissä esiintyvät tanssitaiteilijat :HENNA-MARIA HANHINEVA, LINDA HOLMSTRÖM, RIIKKA KOSOLA, SANDRINA LINDGREN, KAROLIINA LUMMIKKO, ERIKA MALKKI

Iltamien tekniikasta vastaa Jukka Haataja. Barkerin baarissa palvelee Janne Kilpiö & co.

----------------

Skarabee
Pe 18.5 klo 19

Koti on erämaa. Tyhjät tölkit kolisevat jaloissa ja tiskialtaasta on valunut lampi keittiön lattialle. Lammessa ui joku. Tuuli kohisee hitaasti ja kadut ovat huimaavan alhaalla. Taustalla häämöttää vuori pienine kiipeilijöineen, ja ikkunan poikki rullaa aurinko kuin reitilleen pakotettuna. Tätä kaikkea katsellaan kuin luontodokumenttia, ohjelmaa hyönteisiltä hyönteisille. Ikkunan poikki rullaa aurinko kuin reitilleen pakotettuna. Ikkunan poikki rullaa aurinko kuin reitilleen pakotettuna. Maan alla on aarre kotelossaan, ehkä tai emt.

Koreografia ja tanssi Jouni Järvenpää
Lavastus Timo O. Nenonen ja Jouni Järvenpää

dd


pe 25.5.2018 klo 20
Tanssivirtaa Tampereella -nykytanssifestivaali

 --------------------

Viihdytysjoukot

Mitä tapahtuu kun urheilu ja nykysirkus kohtaavat samalla pelikentällä? Viihdytysjoukkojen uudessa teoksessa tutkitaan kansallislajiamme pesäpalloa ja pelivälineiden,
 sekä pelimekaniikan synnyttämiä mahdollisuuksia jonglöörien ja akrobaattien silmin.

Idea ja esityksen konsepti: Jarmo Humalajärvi
Ohjaus ja koreografia: Työryhmä
Esiintyjät: Muusikko Toni Perttula, Sirkustaiteilijat Emma Räisänen, Tommi Ollikainen, Antti Nerg, Markus Nivala, Jarmo Humalajärvi

Esitykset 26.5.2018 klo 15.00 (ensi-ilta) ja klo 19.00

33526202 993293434181595 9162088175005335552 o

Esityksen valmistamista ovat tukeneet:
Taiteen edistämiskeskus
Karhu-pesis
TOP-säätiö
Sirkus Supiainen
Barker-teatteri
Circus Lounge
Sirkus Unioni



---------------------

AVOIMET AAMUTREENIT  ranskalaisen taiteilijakollektiivin kanssa
Ranskalainen taiteilijakollektiivi työskentelee kesäkuussa Barker-teatterilla. Kollektiivin järjestämiin aamutreeneihin on mahdollisuus osallistua.
Opetuskieli on englanti. Tervetuloa!

Côme small1

The Collectif SACRE, a French artists' collective lead by Gabriel Bestion de Camboulas, will be at the Barker Teatteri in Turku 18.6-22.6.2018 and at Circus Lounge also in Turku 25.6-28.6.2018.

IN SHORT:
18.6-22.6.2018 from 10 to 11 AM at Barker Teatteri, TURKU
25.6-28.6.2018 from 10 to 11 AM at Circus Lounge (Lonttistentie 12, 20100 Turku)
Open training for anyone (not only dancers)
Price 6€ per training (20€ for 4 trainings)

ABOUT THE TRAINING:
During their residence, the company will be offering the opportunity to join them in their daily morning warmup practice. These one-hour sessions from 10 to 11am will serve as a chance to awaken the body and begin the day by focusing on one's breathing, while practicing initiating movement, stretching, and experimenting on some of the materials developed by the company for their latest project.

The purpose is to take some of the different practices and tools members of the company have learned throughout their careers, and to communicate them to anyone interested in deepening their connection with their own body. The practice is designed to be accessible for anyone, not just dancers. During the sessions, we build a routine sequence for getting back into one's body and closer to one's own sensations. The participants will leave with the tools they need for building and maintaining wellbeing through a steady connection with their bodies.

In the course of the practice, we will be demonstrating breathing exercises, teaching how to "shake and awake" the body, how to focus on internal energies and direct their flow, as well as doing some stretching, body alignment exercises, and physical workouts. We will also be practicing floor material inspired by "natural movement" and movements that we're currently experimenting with in our project.

ABOUT THE PROJECT: "SPEOS, or, the Man on the Rock"
SPEOS is inspired by the story of King Salomon, the prophet builder, who took it upon himself to build the biggest temple that the world had ever seen. In the course of his undertaking, Salomon is faced with rebellion and madness – but, against all odds, he succeeds in building his temple.

Our interpretation of King Salomon's story was inspired by the French composer Jean Louis Florentz's (1947-2004) work. In the symphonic dance, L'Anneau de Salomon, Florentz was able to evoke the wisdom of the prophet builder, but also to show him struggling to complete his work. Our performance creates an artistic parallel between the biblical tale, Florentz's symphonic dance, and ourselves – a creation that is like an act of faith; a building in multiple forms.

Four dancers, an organ player, and a scenographer meet around the physical act of building and constructing, either upon their bodies or in space, on music or in silence, as a group or individually, collaborating or competing.
There is a deep and close connection between the sound of the organ and the effort of the dancers. The music and movement are united and fed by each other's flow and breath. Like this, the human construction will be anchored in rock, but remain subject to the winds.

ABOUT THE TEAM :
Côme Calmelet started dancing in Cathy Cambet's company for young interpreters in Grenoble, France. He received parallel educations in both dance and music, specifically the trumpet, which he has played in different bands and groups ranging from jazz to classical orchestras. He graduated from the National Conservatory of Music and Dance of Lyon in 2012, and has since been working as a freelance dancer for different choreographers in France (e.g. Davy Brun, Nadine Beaulieu, Thomas Guerry/Camille Rocailleux, Youtci Erdos) and around Europe (e.g. Renate Graziadei/Arthur Staldi, David Hernandez, Keith A. Thompson). Aside from his artistic work, he has begun developing a educational project based on his musical background and his physical experience, especially the release technique, breathing practices and body awareness taught to him by Matthieu Burner.

Clément Rivalin has been a gymnast and a sportsman since his childhood, and a sports trainer and personal trainer since 2012. His growing interest in other forms of moving led him to attend workshops with different contemporary dance influencers, such as Yuval Pick, Salah El Brogy, Jorge Cresis, and German Jauregui from the company Ultima Ves of Wim Wandekeybus. In 2014, he made his artistic debut in a project initiated by the National Choreographic Center of Rillieux La Pape (Yuval Pick) and lead by the "Collectif Es" (Jeremy Martinez, Emilie Szikora, Sidonie Duret). His pedagogic work is inspired by his artistic collaborations. He has a particular interest in the natural movement technique, as well as in exploring different ways of moving and transmitting movement to others.

Joan Vercoutere graduated from the National Conservatory of Music and Dance of Lyon in 2012 and has since worked as a professional contemporary dancer for choreographers, such as Didier Theron, Davy Brun, Gaetano Battezzato, Edmond Russo/Shlomi Tuizer, Andonis Foniadakis, and, more recently, he has been involved in several different creations by Nans Martin. He also collaborates with the baroque music group "Les Surprises" in Paris, making choreographies and interpreting operas. His meeting with the choreographer Cécile Laloy, in a project instigated by Florence Girardon and Maguy Marin, led to him joining the company for their next creation, "Duo".
In his transmission, Joan wants to bring the game as a motivation to the movement.What if dancing would be a way of playing with invisible shapes, colours, sounds, textures ? To try to move not by focusing on our habits and what we know, what we've learned since forever. How can we discover our body in the space and the people in it by the curiosity of a child, in the very present moment ?